سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

97/7/23
5:57 ع

lose weight

 

مقدمه: چاقی یکی از بزرگترین مشکلات مرتبط به سلامتی در تمام دنیاست.

در این مقاله به بررسی بهترین راههای کاهش وزن سریع می پردازیم. بسیاری از افراد با اینکه با رژیم گرفتن وزن کم می‌کنند، اما به محض اینکه دوره‌ی رژیم‌شان به پایان می‌رسد دوباره وزن اضافه می‌کنند. چون حفظ کاهش وزن در طی زمان دشوار است، مهم است که پیش از شروع رژیم اطلاعات و پشتیبانی کافی داشته باشید. وقتی باور داشته باشید که وزن بدن‌تان قابل کنترل است در کاهش وزن و حفظ آن موفق‌تر خواهید بود. در این مقاله راجع به داشتن برنامه‌ای برای کاهش وزن که شامل تغییراتی در رفتار، غذا و داروهای کاهش وزن می‌شود صحبت می‌کنیم.

شروع برنامهای برای کاهش وزن

-  بعضی از مردم دوست دارند با متخصصین و پزشکان صحبت کرده و برای انتخاب بهترین برنامه، نظارت بر پیشرفت و دریافت مشاوره در طی پروسه کمک بگیرند.

برای اینکه بهترین راهکار یا مجموعه‌ای از راهکارها که بهتر برای‌تان جواب می‌دهند را پیدا کنید، شاخص توده‌ی بدنی یا BMI و همچنین دور کمرتان را پیدا کنید. بی ام آی از روی قد و وزن‌تان محاسبه می‌شود.

  • فردی با بی ام آی  25 تا 29/9 دارای اضافه وزن بوده.
  • فردی با بی ام آی و بالاتر چاق تلقی می‌شود.

دور کمر 88 سانتی ‌متر برای خانم‌ها و 102 سانتی متر برای آقایان، ریسک مشکلات مربوط به چاقی از جمله بیماری‌های قلبی و دیابتی را افزایش می‌دهد. کسانی که چاق بوده و دور کمر بیشتری دارند شاید نسبت به دیگران به درمان‌های سفت و سخت‌تری برای کاهش وزن احتیاج داشته باشند.

انواع درمان

بر اساس اندازه‌گیری‌ها و سابقه‌ی پزشکی‌تان، پزشک شما ممکن است مجموعه‌ای از درمان‌ها که برای‌تان بهتر جواب می‌دهند را انتخاب کند. این درمان‌ها شامل تغییراتی در سبک زندگی، ورزش، رژیم و در برخی موارد دارو و جراحی می‌شوند. جراحی بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که دیگر راه‌های کاهش وزن را امتحان کرده اما به نتیجه نرسیده‌اند.

تعیین هدفی برای کاهش وزن

- مهم است که یک هدف واقع گرایانه داشته باشید. اولین هدف‌تان باید اجتناب از وزن اضافه کردن و حفظ وزن فعلی‌تان باشد. بسیاری از افراد در زمینه‌ی کاهش وزن رویایی فکر کرده و دست یابی به هدف‌شان غیرممکن است.

افرادی که ریسک بالای ابتلا به دیابت داشته و می‌توانند 5 درصد از وزن‌شان را کم کرده و این میزان را حفظ کنند، ریسک ابتلا به دیابت را تا 50 درصد در خودشان کاهش داده و همچنین فشار خون‌شان را پایین می‌آورند. این یک موفقیت است.

از دست دادن 15 درصد از وزن بدن‌تان و ماندن درهمین وزن نتایج فوق العاده‌ای را به همراه خواهد داشت حتی اگر به حالت ایده آل‌تان نرسید.

تغییرات در سبک زندگی

برنامه‌هایی که در تغییرسبک زندگی به شما کمک می‌کنند معمولا توسط روان شناسان، متخصصین تغذیه و دیگر متخصصین اجرا می‌شوند. هدف تغییر سبک زندگی این است که عادات غذا خوردن شما را تغییر داده، فعال‌تر شوید و حواس‌تان بیشتر به اینکه چقدر می‌خوابید و ورزش می‌کنید باشد تا در نهایت تصمیمات سالم‌تری اتخاذ کنید.

این نوع درمان را می‌توان به 3 قدم تقسیم کرد:

- محرک‌هایی که باعث می‌شوند بخواهید غذا بخورید.

- غذا خوردن

- بعد از غذا خوردن‌تان چه اتفاقی می‌افتد.

محرک‌هایی که باعث می‌شوند بخواهید غذا بخورید

مشخص کردن اینکه چه چیزی باعث می‌شود تحریک به غذا خوردن شوید باعث می‌شود متوجه شوید که چه نوع غذا‌هایی را کی و کجا می‌خورید. برای اینکه عوامل تحریک‌تان را متوجه شوید چند روزحواس‌تان به تمام چیز‌هایی که می‌خورید، جاهایی که غذا می‌خورید، فاصله‌ی بین غذا خوردن‌تان و احساسات‌تان حین خوردن هر کدام از غذا‌ها باشد. برای برخی افراد محرک‌ها تایم مشخصی در شب یا روز بوده و برای برخی دیگر چیز‌هایی مثل نشستن پشت میز هنگام کار کردن یا رد شدن از کنار فست فود می‌باشد.

کپسول لاغری اسلیم مکس / کپسول لیموترش

غذا خوردن

شما می‌توانید عادات مربوط به غذا خوردن‌تان را با شکستن زنجیره‌ی میان تحریک شدن برای غذا خوردن و واقعا غذا خوردن تغییر دهید. راه‌های زیادی برای انجام این کار هست. مثلا:

  • محل‌های غذا خوردن‌تان را محدود کنید (مثلا فقط در ناهار خوری)
  • وسایلی که برای غذا خوردن استفاده می‌کنید را محدود کنید (مثلا فقط یک چنگال)
  • بین هر لقمه یک قلوپ آب بنوشید.
  • غذایتان را به تعداد دفعات مشخصی بجویید.
  • هر چند دقیقه بلند شده و دست از غذا خوردن بردارید.

نوع غذایی که عموما می‌خورید تعیین می‌کنند که آیا در طی زمان وزن اضافه می‌کنید یا خیر. غلات، میوه‌ها، سبزیجات، خشکبار و ماست در طی 4 سال باعث افزایش وزن کم‌تری نسبت به سیب زمینی سرخ شده یا چیپس، نوشیدنی‌های قند دار و مواد گوشتی می‌شوند.

بعد از غذا خوردن‌تان چه اتفاقی می‌افتد

پاداش دادن به خودتان برای داشتن رفتار‌های خوب غذا خوردن باعث می‌شود عادات بهتری پیدا کنید. این پاداشی برای کاهش وزن نیست بلکه پاداشی برای تغییر رفتار‌های ناسالم است.

از غذا به عنوان پاداش استفاده نکنید. برای بعضی‌ها پول، لباس یا مراقبت شخصی( مثل رفتن به آرایشگاه، مانیکور یا ماساژ) پاداش‌های موثری هستند. بعد از اینکه در زمینه‌ی غذا خوردن انتخاب خوبی کردید، فورا پاداش را به خودتان بدهید تا ارزش رفتار خوب برای‌تان جا بیوفتد. برای تغییرات کوچک به خودتان جایزه بدهید تا به هدف نهایی‌تان دست پیدا کنید.

عواملی دیگری که در کاهش وزنی موفق تاثیر دارند

- داشتن سیستم رفاقتی. داشتن دوستان یا اعضای خانواده‌ای که از شما حمایت کنند خیلی کمک کننده است. فرد پشتیبان باید اهداف شما را درک کند.

- قوی بودن را یاد بگیرید. یاد بگیرید که وقتی غذا وسوسه‌تان می‌کند قوی باشید. نه گفتن را یاد بگیرید. وقتی جایی دعوت هستید از قبل غذا بخورید یا مواد غذایی کم کالری با خودتان ببرید.

- تفکر مثبت داشته باشید. مردم اغلب در سرشان با خودشان گفت و گو‌هایی دارید. این گفت و گو‌ها ممکن است مثبت باشند یا منفی. اگر یک تکه کیک بخورید که از قبل برنامه‌اش را نداشتید ممکن است که به خودتان بگویید " احمق نفهم، رژیم رو خراب کردی!" و در نتیجه کیک بیشتری بخورید. در چنین لحظه‌ای می‌توانید مثبت فکر کنید. " خب، این کیک تو برنامه نبود. حالا باید یه کاری کنم که به برنامه برگردم." رویکردی مثبت موفق‌تر از رویکردی منفی خواهد بود.

- استرس را کاهش دهید. با اینکه استرس بخشی از زندگی روزانه است، اما در برخی افراد باعث می‌شود که کنترل نشده غذا بخورند. باید راهی پیدا کنید که بدون غذا خوردن از پس این لحظات سخت بربیایید. مثلا غذاهای کم کالری یا سبزیجات بخورید.

قرص گرین تیدین / قرص آلیوم - اس

انتخاب رژیم یا برنامه غذا خوردن جدید

کالری، واحد انرژی غذایی است. بدن شما برای عملکرد به کالری احتیاج دارد. هدف هر رژیم سوزاندن کالری بیشتری نسبت به کالری‌ای است که مصرف می‌کنید.

اینکه چقدر سریع میزان مشخصی کالری را می‌سوزانید به عوامل مختلفی از جمله سن، ( ج ن س ی )ت و وزن اولیه‌تان بستگی دارد.

  • افراد مسن‌تر متابولیسم آرام‌تری داشته و بنابراین آرام‌تر وزن کم می‌کنند.
  • مردان نسبت به زنان هم وزن و هم هیکل‌شان حین رژیم گرفتن بیشتر وزن کم می‌کنند چون توده‌ی عضلانی بیشتری داشته و در نتیجه انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.
  • کسانی که به شدت اضافه دارند نسبت به کسانی که اضافه وزن‌شان کمتر است سریع‌تر وزن کم می‌کنند.

چه میزان کالری‌ای احتیاج دارید؟

شما می‌توانید میزان کالری‌ای که احتیاج دارید را بر پایه‌ی وزن فعلی یا وزن مد نظرتان، ( ج ن س ی )ت و میزان فعالیت‌تان مشخص کنید. به طورکلی بهتر است غذا‌هایی که پروتئین کافی، کربوهیدرات، اسید‌های چرب ضروری و ویتامین‌ها را دارند انتخاب کنید. سعی کنید الکل یا نوشیدنی‌های قندی و شیرینی‌جات مصرف نکنید.

رژیم کنترل پروتئین

یک رژیم ساده این است که غذا‌های بسته بندی شده مثل غذا‌های کم کالری یخ زده یا نوشیدنی‌های جایگزین غذا بخرید. یک برنامه‌ی معمولی روزانه می‌تواند بدین شکل باشد:

  • نوشیدنی جایگزین غذا یا بار صبحانه برای صبحانه.
  • نوشیدنی جایگزین غذا یا غذا‌های یخ زده‌ی کم کالری(250 تا 350) برای ناهار.
  • غذای یخ زده‌ی کم کالری یا انواع غذا‌های بسته بندی شده‌ی دیگر، غذایی که کالری‌اش کنترل شده همراه سبزیجات برای شام.

کپسول اسلیم فول / کپسول زیره

این برنامه حدود 1000 تا 1500 کالری در روز برای شما به همراه دارد.

رژیم کم چرب

برای کاهش میزان چربی در رژیم‌تان می‌توانید:

  • غذای کم چرب بخورید. غذا‌های کم چرب غذا‌هایی هستند که حاوی کمتر از 30 کالری چربی هستند.
  • گرم‌های چربی را حساب کنید. برای رژیم 1500 کالری، مصرف‌تان باید حدود 45 گرم یا کمتر چربی در روز باشد.

رژیم کم کربوهیدرات

رژیم‌هایی که کربوهیدرات‌شان کم یا خیلی کم است راه‌های محبوبی برای کاهش وزن سریع هستند.

  • با رژیمی که کربوهیدرات‌ش خیلی کم است شما در طول روز بین 0 تا 60 گرم کربوهیدرات مصرف می‌کنید ( این میزان در رژیم استاندارد 200 تا 300 گرم است).
  • در رژیم کم کربوهیدرات در طی روز بین 60 تا 130 گرم کربوهیدرات مصرف می‌کنید.

کربوهیدرات‌ها در غذا، سبزیجات، نان، برنج، ماکارانی، نوشیدنی‌های الکلی و محصولات لبنی موجود هستند. گوشت و ماهی کربوهیدرات خیلی پایینی دارند. عوارض جانبی رژیم خیلی کم کربوهیدرات شامل یبوست، سردرد، تنفس بد، گرفتگی عضلات، اسهال و ضعف می‌شوند.

رژیم مدیترانه‌ای

عبارت مدیترانه‌ای به خاطر نحوه‌ی غذا خوردن رایج در مناطق زیتون پرور اطراف دریای مدیترانه انتخاب شده. با اینکه یک سری تفاوت‌ها در رژیم مدیترانه‌ای وجود دارد، اما شباهت‌هایی هم هست. اکثر رژیم‌های مدیترانه‌ای شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سطوح بالایی از چربی‌های اشباع نشده ( از روغن زیتون یا کانولا، گردو، بادام زمینی، بادام) و سطوح پایینی از چربی‌های اشباع شده(کره).
  • میزان زیادی سبزیجات، میوه و دانه‌ها ( 7 تا 10 وعده میوه و سبزی در طول روز).
  • میزان متوسط شیر و محصولات لبنی، اغلب به شکل پنیر. از محصولات لبنی کم چرب استفاده شود.
  • میزان نسبتا کمی گوشت قرمز و محصولات گوشتی. جایگزینی گوشت سفید یا ماهی به جای گوشت قرمز.
  • برای کسانی که الکل مصرف می‌کنند، میزان متوسطی (عمدتا به شکل شراب قرمز) به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. میزان متوسط یعنی 1 لیوان در روز برای خانم‌ها و 2 لیوان در روز برای آقایان.

کدام رژیم بهتر است؟

هر رژیمی می‌تواند موثر باشد اگر به آن پایبند بوده و غذا‌های مورد علاقه‌تان در آن باشد.

بیشتر بخوانید : معرفی انواع مکمل های غذایی

رژیم‌های غیرمعمول

رژیم‌های غیرمعمول اغلب نوید کاهش وزن سریع را داده و ممکن است ادعا کنند نیازی به ورزش یا دست کشیدن از غذا‌های مورد علاقه‌تان نیست. این رژیم‌ها معمولا هزینه بر هستند چون باید هزینه‌ای را صرف رفتن به سمینار‌ها،داروها یا غذا‌های پکیج شده کنید. این رژیم‌ها اغلب مدرک علمی دال بر سالم بودن و موثر بودن‌شان نیست اما در عوض برای نشان دادن صداقت‌شان از عکس‌های قبل و بعد افراد استفاده می‌کنند. این رژیم‌ها اغلب برای واقعی بودن زیادی خوب بنظر می‌رسند و اغلب باعث حرام کردن وقت و پول می‌شوند. یک فرد متخصص می‌تواند کمک کند که یک راه سالم و قطعی برای کاهش وزن‌تان پیدا کنید.

دارو‌های کاهش وزن

استفاده از دارو‌های کاهش وزن در صورتی که در ترکیب با رژیم، ورزش و تغییر سبک زندگی باشد کارامد است. با این حال باید متوجه مزایا و معایب این دارو‌ها باشید.

دارو‌های کاهش وزن ممکن است برای کسانی که از طریق رژیم و ورزش جواب نگرفته‌اند تجویز شوند و این افراد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بی ام آی 30 یا بیشتر.
  •  بی ام آی بین 27 تا 9/29 داشته و دیگر مشکلات پزشکی از جمله دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا دارند و همچنین نتوانسته‌اند از طریق ورزش و رژیم گرفتن پیشرفتی در زمینه‌ی کاهش وزن داشته باشند.

اورلیستات

این دارو که با اسم تجاری زنیکال شناخته می‌شود، میزان جذب چربی شما را از غذا‌هایی که می‌خورید کاهش می‌دهد. یک نوع کم دوزتر آن با نام تجاری آلی در بسیاری از کشور‌ها بدون نسخه داده می‌شود. نوع با نسخه‌ی آن یعنی همان زینکال، 1 کپسول 3 بار در روزتوصیه می‌شود که همراه با غذا باید مصرف شود. اگر یک وعده را نخوردید یا غذا بدون چربی است می‌توانید 1 کپسول را نخورید.

درمان یک ساله با اورلیستات به همراه تغییر سبک زندگی باعث کاهش حدود 3/5 کیلوگرم یا 8 تا 10 درصد وزن بدن می‌شود و سطوح کلسترول نیز کاهش یافته و فشار خون کم می‌شود. در افراد دیابتی اورلیستات به کاهش قند خون نیز کمک می‌کند.

عوارض جانبی در 10 تا 15 درصد از مصرف کنندگان مشاهده شده و شامل گرفتگی عضلات شکمی، گاز روده، اسهال و مدفوع چرب می‌شود. احتمال بروز این موارد حین مصرف قرص با غذای پرچرب (وقتی بیش از 30 درصد غذا چربی باشد) بیشتر است. وقتی به مرور غذا‌های کم چرب‌تر استفاده کنید عوارض جانبی هم بهتر می‌شوند. صدمه به کبد هم در برخی بیماران مصرف کننده مشاهده شده اما مشخص نیست که اورلیستات باعث این صدمه شده یا خیر.

لورکارسین

لورکارسین که با نام تجاری بلویک به فروش می‌رسد دارویی است که موجب کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. عملکرد لورکاسین شبیه به اورلیستات است. عوارض جانبی این دارو شامل سردرد، تنفس سخت، تورم زبان و گلو، سرگیجه و حالت تهوع می‌شود.

لورکارسین معمولا دوبار در روز با یا بدون غذا مصرف می‌شود. اگر این دارو را مصرف می‌کنید پزشک باید شما را تحت نظر داشته باشد تا کاهش وزن‌تان را ارزیابی کند. اگر در طی ??هفته حداقل 5 درصد از وزن‌تان را از دست ندهید مصرف دارو باید قطع شود. این دارو در افرادی که مشکل کلیوی داشته یا باردار هستند منع مصرف است و با دارو‌های ضد افسردگی تداخل دارد.

فنترمین/تاپیرامیت

این دارو که با نام تجاری کیوسیمیا شناخته می‌شود با دادن احساس سیری زود هنگام موجب کاهش مصرف غذا می‌شود. تاپیرامیت برای درمان سردرد‌های میگرنی و صرع استفاده می‌شود. در طی یک سال مصرف، بیماران حدود 8 تا 10 درصد از وزن‌شان را از دست می‌دهند. دوز این دارو به تدریج افزایش پیدا کرده و کاهش وزن باید تحت نظر باشد.

اگر با دوز بالا در 12 هفته 5 درصد از وزن‌تان کم نشود، مصرف این دارو باید به تدریج قطع شود تا عوارضی نداشته باشد.

عوارض جانبی شایع خشکی دهان، یبوست و سوزن سوزن شدن پوست است. امکان ابتلا به اضطراب افسردگی و اختلال حواس نیز وجود دارد. با اینکه این دارو کمی موجب بهبود فشار خون می‌شود اما ضربان قلب را بالا می‌برد.

این دارو در بارداری شدیدا منع مصرف دارد و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نباید از آن استفاده کنند.

بوپروپیون/نالترکسون

بوپروپیون دارویی است که برای درمان افسردگی و جلوگیری از افزایش وزن در کسانی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند استفاده می‌شود. نالترکسون هم دارویی است که برای درمان وابستگی به الکل و مواد استفاده می‌شود. در یک تحقیق یک ساله، بیمارانی که هر دوی این دارو‌ها را به شکل یک کپسول مصرف کردند حدود 5 تا 6 درصد وزن‌شان را از دست دادند. عوارض جانبی این دارو‌ها شامل تهوع، سردرد، یبوست، بی خوابی، استفراغ، سرگیجه و خشکی دهان می‌شود. این دارو عملکردی مشابه اما عوارض جانبی‌ای بیشتر از اورکاسرین دارد.

دوز این دارو در طی 4 هفته به تدریج افزایش پیدا می‌کند. اگر پس از 12 هفته 5 درصد از وزن‌تان کم نشد باید مصرف آن قطع شود.

این دارو برای افرادی که فشار خون بالای کنترل نشده، اختلالات تشنج یا اختلالات تغذیه‌ای دارند منع مصرف داشته و با یک سری دارو‌ها تداخل دارویی دارد.

لیراگلوتاید

مصرف 3 میلی گرم از این دارو به طور روزانه در کاهش وزن موثر است. در دوز‌های پایین می‌توان از این دارو برای درمان دیابت استفاده کرد. بیمارانی که دوز بالایی از این دارو دریافت می‌کنند، در حدود 6 ماه حدود 4/7 درصد از وزن‌شان را از دست می‌دهند. عوارض جانبی لیراگلوتاید شامل تهوع، استفراغ، اسهال، فشار خون پایین و از دست دادن اشتها می‌شود. عوارض نه چندان شایع اما جدی آن هم شامل تورم پانکراس، بیماری کیسه صفرا، اختلالات کلیوی و افکار خودکشی می‌شود.

لیراگلوتاید زیر پوست در نواحی شکم، ران و بازو یک بار در روز تزریق می‌شود. دوز اولیه 6/0 میلی گرم به طور روزانه و به مدت 1 هفته است. اگر بعد از 16 هفته حداقل 4 درصد از وزن‌تان را از دست ندادید، مصرف آن باید قطع شود. این دارو نباید توسط افرادی که سابقه‌ی فامیلی کارسینومای مدولاری تیروئید و مالتیپل نئوپلازی اندروکرین نوع 2 دارند مصرف شود.

مکمل‌های رژیمی

مکمل‌های رژیمی به طور گسترده توسط کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند استفاده می‌شود، با اینکه سالم بودن و عملکرد این مکمل‌ها اغلب اثبات نشده است. مصرف هیچ کدام از آن‌ها توصیه نمی‌شوند چرا که با دقت مطالعه نشده و مدرکی بر کارکرد موفق‌شان وجود ندارد.


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
لینک‌های روزانه
 
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 
EMOZIONANTE خانه ی خانواده به سوی فردا دیار عاشقان پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار شین مثل شعور لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی) اندیشه نگار زمزمه نسیم دلنوشته های قاصدک دلنوشته ها سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان عارفانه های یک دوست نوشتار رایان چوب نوشته های من hamidsportcars خاطرات یک دیوانه بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن 313هم قدم . به وبلاگ من خوش امدید چم مهر خورشید پنهان قلمدون وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید) •°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°• رایحه ی انتظار کارشناس ارشد اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی اسپایکا اشک شور امام زمان پرپر بشنو از دل حرف هایی از زبان منطق و احساس المپیک پارسیوانه ماهین نیوز غیرت=عفت سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام کانون فرهنگی شهدا سایت مشاوره بهترین تمبرهای جهان دکترسخنی سوفیا اسیرعشق سایت طنز و کاریکاتور دکتررحمت سخنی اسیر سرنوشت ستارگان دوکوهه داروخانه دکتر سلیمی شهرنواز فروشگاه سی گل اندیشه راه و راهنما کانون فرهنگی شهدا عمو همه چی دان پوکه نیلوفر مرداب مدیر پارسی بلاگ عقل و عاقل اوتیسم روانشناسی نذر آقا Always and Forever دکتر رحمت سخنی عاشقانه ☽❦❁شهر نواز ❁❦☾ ویدئوهای پزشکی ویدئوها سلامتی ایران دکتر داروخانه شهر داروخانه آنلاین من.تو.خدا سایت گوناگون دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani داروخانه اینترنتی سلامت داروسرا عاشقانه 03955809074 سید مهدی ملک الهدی طب نظامی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani سایت روانشناسی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani طب مذهبی دکتررحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani طب پزشکی قانونی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani عاشقتم Missing م.آسمان ما تا آخرایستاده ایم خاطرات و تاریخ پزشکی Dr.Rahmat Sokhani طب اورژانس دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani ویدئوهای پزشکی و سلامت نوستالژیک Famoonevis Varzeshkar ابـــــــــــرار شهریار کوچه ها

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ